Wednesday, 1 November 2017

'Kenapa perlu lekat tape di webcam laptop?' Mark Zuckerberg pun buat perkara yang sama dan ini sebabnya...


Kenapa Mark Zuckerberg letak tape pada webcam/mic laptop dia and should you do it too? 

Baca sampai bawah untuk tahu sama ada anda adalah sasaran 'hackers' atau tidak. I've been researching about this for two years dan sudah mengalaminya. 

Kenapa perlu letak tape di webcam? Ini cebisan kata-kata dari Pengarah FBI, James Comey. 

"Saya melekat pita di atas kamera laptop kerana saya melihat seseorang yang lebih pintah daripada saya melekatkannya di kamera laptop mereka."

Mereka yang disebutkan itu adalah kumpulan penggodam dan IT Paranoid. Bukti dari Edward Snowden dari NSA, juga adalah satu sebabnya. 

Video di bawah adalah salah satu sebab thread ini diwujudkan. Kamera litar tertutup (CCTV) di Malaysia, secara live digodam straight dari Amerika Syarikat. Kasihan kakak Shell itu.


Terus ke minit 6.17 untuk rakaman CCTV pekerja Shell Malaysia

So video di atas menunjukkan bagaimana dia dapat akses CCTV menggunakan 'open port' IP address. Bayangkan kalau ada yang jenis psycho stalker. 

Ini adalah sebab utama Mark Zuckerberg tutup webcam dia menggunakan tape. Once you're in internet, you can be the target. Tambah-tambah lagi dia kaya. Bukan sebab dia gila tapi dia cerdik. 

Mark Zuckerberg ini boleh dikatakan 'Big Brother'. Dia pemilik Facebook, WhatsApp, Instagram. Facebook saja mempunyai lebih dari 1 billion pengguna. WhatsApp menyimpan berjuta mesej setiap hari. Do you expect your naked photos can't be leak? 

Yes, photo dan video anda boleh dicuri secara online. That's why jangan suka-suka tekan benda ini. Sesetengah aplikasi sangat berbahaya. 


We call it an 'Malicious App'. Mesti kadang-kadang phone korang penuh dengan advertisement pelik-pelik kan? Ada iklan 18SX, hentai semua ada. Itu malware. Sesetengah malware atau malicious app tak curi data kita. Tetapi sesetengah apps, mereka akan curi data kita. Jaga-jaga. 

Kalau phone korang ada gambar tak tutup aurat korang itu dan phone penuh ternak khinzir internet (virus), saya nasihatkan korang delete segera. 

Kembali ke Mark Zuckerberg. Jadi kenapa dia menjadi sasaran sedangkan dia 'Big Brother'? Sebabnya setiap personal information korang sangat bernilai. Payment pun connect dengan Facebook, Aldum pun connect dengan Instagram. Sangat vulnerable. 

Target utama bagi hackers adalah orang yang berduit, ahli politik, berpengaruh dan boleh memanipulasikan ekonomi. 

"Aku takde duit, aku selamat!" 

Tidak, anda belum tentu selamat. Pernah dengar WannaCry Ransomware attack? Kalau virus ini infect pada laptop korang, menangis tak berlagu. Virus WannaCry ini akan lock setiap folder korang dan untuk unlock document korang, you need to pay them dalam bentuk bitcoin. 


Selebihnya kalau nak tahu macam mana diorang hack personal device korang, tonton video ini. Nak bahas panjang-panajng, nanti thread jadi tak menarik. 

Pada tahun 2013, Edward Snowden pernah mendedahkan top secret mengenai Global Surveillance bersama syarikat telekomunikasi gergasi di EU. Pendedahan yang dilakukan merangkumi secret intel ke setiap negara oleh CIA (Malaysia mungkin sudah kena). Tetapi entahlah, malas nak bahas. 


Global surveillance yang dilakukan oleh agensi ini bertujuan untuk membanteras global terrorism. Tapi tak relevan woi. Bayangkan setiap peranti pintar anda dapat diakses oleh mereka. Kamera phone, mic phone dan folder phone. Privasi anda diceroboh. 

Korang tinggal phone korang di dalam bilik, tengah tukar pakaian tetapi tanpa disedari seseorang sedang merakam video korang secara live. Watching you! 

This is happening in US. Malaysia are next with the uprising of 'Internet of Things'. Please berjaga-jaga. Don't be so open with internet. 

Ini adalah sebab mengapa Mark Zuckerberg tampal laptop dia dengan pita pelekat. Aku conteng dengan marker pen, permanent. 

Once you're connected with the internet, you can be the easy target. Always keep you phone clean, no jailbreak, root etc. Aku adalah salah seorang mangsa cyber attack. Ini adalah realiti dan boleh berlaku kepada korang. 

Terima kasih kerana meluangkan masau ntuk membaca. Mungkin anda juga perlu tampal tape pada webcam laptop anda sekarang. 

Sumber: Fried @xjazli

0 comments:

Post a Comment

Top Ad 728x90

Copyrights @ Berita Sini - Blogger Templates By Templateism | Templatelib